In general

9 april 2008 - Haifa, Israël

Geen uitgebreid verslag van een weekend dit keer. Bij deze een log over het normale leven. Hoewel, normaal? Een ritme is hier ver te zoeken. Elke dag heeft een verassing in petto en elke dag is anders.

Per week eet ik meerdere malen buiten de deur en ik eet nooit alleen. Ik moet vier dagen per week naar school. Wat betekent dat ik drie dagen vrij heb. Deze week heb ik mijn eerste tentamen gehad van Arabisch, woordjes stampen. En ik heb een fieldtripreport moeten schrijven voor een ander vak. Hiervoor had ik al drie weken de tijd gehad maar uiteindelijk zat ik de laatste avond nog druk te typen. Hoera voor deadline-types. Dus Arabisch en 'Women in Israel' gaan goed. Mijn andere vak 'Arab-Israeli relations' is een grote waas voor mij. Ik snap er werkelijk niets van. Het conflict is nog niet aan de orde gekomen en we praten alleen maar over oorlogsstrategien en geschiedenis. Gisteren stond de leraar van dat vak met zijn legeruniform incl. pistool voor de klas. Dat pistool draagt hij trouwens altijd, ook als hij normale kleding draagt. Mijn vierde vak 'Media in War and Crises' is interessant maar ik heb besloten alleen te komen luisteren en niet voor de credits te gaan. Kortom, geen huiswerk maken, wel dingen opsteken.

Naast lessen volgen, ga ik vaak naar de sportschool. Het duurde even voordat ik de smaak te pakken had maar nu kan ik met trots vertellen dat ik zeker drie keer per week ga. Moet ook wel. Ik mis het fietsen en dansen en als ik niet uitkijk kom ik kilo's zwaarder terug. En natuurlijk moet ik voorbereid zijn op de volgende hittegolf; ik wil me wel graag mooi blijven voelen in mijn bikini.

Zoals ik in mijn vorige log vast al vertel had, spendeer ik mijn avonden bij andere mensen op de kamer of op een mooie plek buiten waar je elke avond dezelfde mensen kan vinden. Soms is er een kampvuur gemaakt in het park, soms gaan we naar een pub, soms is er wat in de Maodon te doen. Gisteren was er een comedian. Ik hoef me niet te vervelen.

Geen uitgebreid verslag van het weekend, wel even een kleine update. Ik ben deze zondag alweer naar Jerusalem geweest. Ditkeer was het geen religieuze trip maar een culturele. We bezochten de Temple Mount, de Joodse wijk, musea en, wat heel gaaf was, we liepen door een watersystem. Stel je voor; uitbeteiltelde rotsen, donker, waar je gebukt door heen kan lopen en waar je door een laag water banjert. Dat deden wij. Na deze dag was ik kapot want ik had die nacht maar 4 uur geslapen. Het leven is zwaar hier.

Nog een mededeling; over twee nachten ga ik naar Jordanie. Eerst nemen we de bus naar Nazareth. Daar slapen we een nacht en dan nemen we een bus naar Amman. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. We hebben niet veel gepland. We vertrouwen op onze Lonely Planet. We hopen 1,5 week rond te reizen mits we elkaar de hersens niet inslaan. Maar voordat we vertekken vieren we morgen de verjaardag van Lea. Ze wordt vrijdag 25 en morgen vieren we het alvast. Dani en ik zijn op pad gegaan om ballonnen te kopen en een cadeautje en hebben geregeld dat de goede koks hier iets voor haar koken. Later gaan we vast nog wel de stad in om wat te drinken of te dansen.

Tot zover deze algemene update. Over twintig minuten ga ik naar Akko, een dorp vlakbij Haifa. Woensdag is mijn vrije dag en natuurlijk besteden we die weer goed. Ja, het leven is hier leuk. Ik heb, op de eerste twee dagen, niet naar huis verlangt. Het is hier leuk. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik al wel uitkijk naar festivals in Nederland en het weerzien van vrienden. Ongelooflijk, ik ben al bijna op de helft. Heb er al bijna twee maanden op zitten. Gelukkig heb ik er ook nog twee te gaan. Ik heb nog lang niet alles gedaan, wat ik wil doen hier.

Hebben jullie trouwens de foto's van vorige week al ontdekt?

1. Dani:
    24 april 2008
    Elisabeth! Waar blijft het nieuwe verhaal ;)?
    Asalame Dani