Negev trip.

10 maart 2008 - Haifa, Israël

Om 5:00 ging mijn wekker, sprong ik onder de douche en pakte ik mijn laatste spullen in. Een uur later moest ik bepakt en bezakt bij de bushalte gereed staan. Dit weekend stond er een trip naar de bedouin market, de Negev woestijn en de Dode zee gepland.

Na een poosje dommelen in de bus struinden we een poosje over de markt. We kochten er nog wat pita's en fruit. Op de markt liepen veel locals inkopen te doen. Ik moest me beheersen om niet de hele tijd portretfoto's van interessante Arabieren te willen maken. Maar het exotische beeld werd verstoord door onze groep studenten dus het is bij drie foto's gebleven. Na een paar tientallen minuten gingen we terug de bus in en vervolgenden onze reis.

Het landschap leek steeds meer op een echte woestijn. Uiteindelijk mochten we de bus uit en we pakten onze 2,5 liter water per persoon, bonden doeken op ons hoofd en stroopte onze broekspijpen op. We waren er klaar voor. Het was prachtig! Het landschap was geweldig, het was bijna 30 graden en de wandeling was lekker avontuurlijk. We daalde af in een krater en staken die over. We liepen zo'n 5 uur over rotsachtige bodem. (Wat mij heeft doen besluiten wandelschoenen te gaan kopen als ik weer in Nederland ben; mijn goude sneakers waren niet echt geschikt voor deze wandeling.) We hadden een leuke gids en een leuke groep. Ik heb ervan genoten.

Na deze hike reden we naar de bedouinen tent wat werkelijk een toeristische attractie was. Misschien ben ik een beetje verwend maar ik kon de vergelijking maken met mijn ervaring in Marokko en dat was toch wel veel avontuurlijker. Maar ik moet toegeven ... na zo'n wandeling is een douche en een echte wc wel lekker dus ik mag niet klagen. We bereidden met zijn alle een Shabbatmaaltijd. We zaten in een cirkel in de tent en zegende ons brood en ons slokje rode wijn, zongen liedjes en mochten uiteindelijk beginnen met eten. Later op de avond zijn we nog met een groepje een berg opgeklommen en hebben we genoten van een heldere sterrenhemel. Ik behoorde tot het groepje die als laatste hun bed zag... en de volgende dag was het weer vroeg ochtend.

Dag twee begon weer met een wandeling door de woestijn. De wandeling was weer bijna net zo mooi als die van de dag ervoor. We kwamen nog een plas water tegen en besloten erin te duiken. Koud dat dat was! Daarna gelunched en naar de Dode zee gereden. De dag werd afgesloten met wat gedobber in de Dode zee en toen was het einde alweer in zicht. Na een lange busrit waren we 22:00 weer op de campus en was ik blij dat ik mijn bed zag.

Al met al was de trip enorm mooi en leuk. Ik heb weer heel veel mensen leren kennen. En sommige beter leren kennen. Mijn netwerk is uitgebreid en de nummers in mijn contactlist zijn in aantal toegenomen. Op naar de volgende belevenis.

1. Nikki:
    13 maart 2008
    Jij zit daar lekker!!
    Hier is het storm en regen.
    Waarom ben ik niet op het idee gekomen om daar te gaan studeren ;)?
    Veel plezier nog!
    X